22 Ocak 2012 Pazar

Bir Gün, Saf ve Düşünceli Romancı, Siddhartha

Dolu dolu bir hafta daha geride kalmak üzere yine. Geçtiğimiz iki hafta içerisinde okuduğum üç kitaptan kısaca bahsetmek istiyorum.

Ayşe Kulin'in Bir Gün kitabı kendisinden okuduğum ikinci kitap. Uzun zaman önce okuduğum Sevdalinka'yı çok beğenmiştim. İki çocukluk arkadaşının - biri gazeteci, diğeri siyasi mahkum - öyküsünü anlatan kitabın dili oldukça sade ve gayet rahat okunabilir bir şekilde yazılmış. İşlenen konuların önemli bir kısmında derinlik yakalayamadığım için ısınamadım kitaba. Ayrıcabazı kısımlarının didaktik bir şekilde verilmesi (ya da bana öyle geldi!) kitabın mesaj kaygısı taşıdığını hissettirdi bana. Ayşe Kulin'in, popüler konulardan ziyade tarihi konu ve mekanların hakim olduğu kitaplarında daha başarılıdır diye tahmin yürütüyorum Sevdalinka'ya dayanarak. Yine de geçen yılki kitap fuarı esnasında yazdığımı öğrenince Bir gün okuruz umarım! diyerek bana cesaret veren yazarımızı büyük bir saygıyla selamlıyorum ;)

Orhan Pamuk'un Saf ve Düşünceli Romancı'sını okudum ve tek kelimeyle bayıldım. Ciddi bir okuma ve/veya yazma sürecinde olan herkese çok rahat bir şekilde de tavsiye ediyorum. Her bölümünde ayrı etkilendim ve çoğu zaman yazma sürecinde kendimi hem saf hem de düşünceli olarak hissettiğim için şanslı ve mutlu hissettim. Ciddi okurların ve yazma hevesi olanların mutlaka okuması gereken bir kitap diye düşünüyorum. Kitap, belki de yazma aşamasında olduğum için bana bu kadar faydalı görünmüştür ama yine de en ince Pamuk kitabı olması hasebiyle kütüphanelerimizde bulundurmamız gereken fırsat. Yazarlıkla ilgili öyle ipuçları var ki Pamuk, yazarlar loncasından atılmam umarım diyor kitabında! Altını çizdiğim o kadar çok yer var ki, bir başka yazıda paylaşmayı düşünüyorum bir kısmını.

En son okuduğum kitap Nobel ödüllü yazar Hermann Hesse'nin Siddhartha'sı. Daha önce yüksek lisans dersimdeki ödevim gereği olarak okuduğum Bozkırkurdu, beni çok şaşırtmıştı. Şaşkınlığımın daha çok Alman Edebiyatı'nın bu önemli yazarı hakkında neredeyse hiçbir fikrim olmayışından geldiğini şimdi anlıyorum. Fakat Siddhartha'yı okuduktan sonra yazarın dilini ve üslubunu daha çok beğendiğimi ve sıcak bulduğumu söylemeliyim. Bunda Bozkırkurdu kitabını İngilizce okumamın etkisi büyük (En kısa sürede Türkçe'sini de okumalıyım). Fakat şimdi Türkçe olarak bir başka kitabını okuyunca belki de Doğu'yu anlattığı için daha bir sıcak ve 'doğulu' geldi yazını bana. Bu durumu ifade etmekte zorlanıyorum. Hesse'yi bilenler ne dediğimi anlamıştır umarım. Yazımı en az bir Hesse kitabı okunması gerektiği düşüncemi paylaşarak bitireyim.

Kitap dolu günler :)

7 yorum:

  1. Bir gün ' ü severek okumuştum ama Siddhartha çok keyif alarak , farklı zamanlarda iki defa okuduğum bir kitap , okumayanlara tavsiye ederim.

    Paylaşımın için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Yorum için teşekkürler Zeynep. Aslında kitapların güzel tarafı da bu değil mi? Kiminin daha çok beğenmesi, kiminin 'tam benim için yazılmış' şeklinde duygulara kapılması, kiminin nefret etmesi vs vs. ;)

    YanıtlaSil
  3. Saf ve Düşünceli Romancı benim de severek okuduğum bir kitap oldu.
    Siddharta'yı okuyalı oluyor bayağı. Bozkırkurdu'nun arkasından okumuştum. Herman Hesse çok özgün bir yazar. Ben ne zaman bir kitabını okusam kendimi uzun bir yolculuğa çıkmışım gibi hissediyorum. Bir de kısa kısa yazılarının toplandığı Bozkırkurdu'nun Düş Yolculukları diye bir kitabı var. Zaman zaman alır okurum, o da ilham vericidir.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Gerçekten de Hesse diğer yazarlarından ayrılmayı ve farklı olmayı başaran bir yazar. Özellikle Bozkırkurdu beni fazlasıyla etkilemişti. Bahsettiğiniz kitabı bilmiyordum, mutlaka okuyacağım. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. Ayşe Kulib takipçisi olduğum halde Bir Gün'ü okumamıştım, Saf ve Düşünceli Romancı konusunda sana tamamen katılıyorum:) Bir Hermann Hesse kitabını da listeme ekliyorum:)

    YanıtlaSil
  6. Saf ve Düşünceli Romancı kitabına hayran kaldım. Bende sizin gibi bir çok cümlenin altını çizdim, keşke kitap biraz daha uzun olsaydı. Kitabın tadı damağımda kaldı resmen. Hesse nin ise bu kitabı listemde. Öncelik vereceğim sizin de paylaşımınızdan sonra. Bir Gün de keyifle okuduğum bir kitaptı.

    YanıtlaSil
  7. 3 kitabıda okumadım ama kitaplarımı genellikle kapaklarına bakarak alırım önce ön kapağı çekecek sonra arka kapağı bağlayacak diye düşünürüm.... 3 ü de çekmiyor ama hermann hesse yi okuyacağımm...

    YanıtlaSil

Zaman ayırdığınız için teşekkürler :)