5 Ocak 2012 Perşembe

Büyük Umutlar Mini-Dizi (BBC Uyarlaması)

Pip, Estella ve Miss Havisham
BBC tarafından üç bölüm halinde hazırlanan Charles Dickens'ın unutulmaz eseri Büyük Umutlar (Great Expectations) nihayet ekranlarda boy gösterdi, kendi payıma da bir an önce bu seriyi izlemek düştü. En sevdiğim yazarlar arasında uzun zamandır ön sıralardaki yerini kaptırmayan Dickens'ın bendeki yeri bu dizi sayesinde tekrar pekişmiş oldu! Öncelikle BBC'nin gerek kostümler, gerek dekorlar, gerekse fonda kullanılan keman ve piyano ağırlıklı melankolik-duygusal müzikler çok başarılı olduğu için tebrik edilmesi gerekiyor. Sırf bunun için izlenmeli bu seri. Kendi adıma çok beğendiğimi ve beni Büyük Umutlar'ı ilk okuduğum zamanlara götürdüğünü söylemeliyim.

Senaryo konusuna gelecek olursak...
İlk olarak Biddy gibi önemli bir karakterin bu seriye dahil edilmemesinin büyük bir eksiklik olduğunu söylemeliyim. Çünkü Biddy, Miss Havisham'ın yetiştirdiği korkunç güzel fakat bir o kadar soğuk Estella'nın karşıtı olarak kitapta karşımıza çıkıyor ve Joe'nun hak ettiği mutlu sona kavuşmasında büyük önem taşıyor. Estella (kitapta) yaş olarak Pip'den 2 yıl büyük olmasına rağmen serideki Estella ile Pip arasında büyük bir yaş farkı var gibi duruyor, üstelik Pip'i canlandıran aktörün model olması daha güzel ve havalı olması gereken Estella'nın istenen etkiyi uyandırmasına engel oluyor. Oyuncu seçimlerinde buna dikkat edilebilirdi pekala.


Sol taraf: Küçük Estella, Mr. Jaggers, Miss Havisham
Sağ taraf: Pip, Estella, Mr. Drummle
 Miss Havisham'ı şahsen beğendim. Yine de bu sene gösterime girecek film versiyonunda Havisham'ı Helena Bonham Carter canlandıracak ve ben onun bu rolün altından daha iyi kalkacağını düşünüyorum. Magwitch karakterini canlandıran Ray Winstone ise tek kelimeyle en büyük yıldız oymuşçasına seriyi alıp götürüyor. Muhteşem performans, hayallerdeki Magwitch (özellikle açılış sahnesi).
Senaryoya bir diğer eleştirim Pip'in hastalığı ve Pip ile Joe arasındaki ilişkinin yeterince işlenmemesi. Yine Estella ve Pip'le ilgili dizinin sonunda yaşananlar da olması gerekenden çok daha hızlı sonuca bağlanıvermiş! Açılış sahnesindeki Magwitch-Pip karşılaşmasının köprüde olması ise tamamen senaristin inisiyatifi. Büyük Umutlar'ı yakından bilen dikkatli Dickens okuyucuları Dickens diyaloglarının yeterince kullanılmadığını da fark etmişlerdir. En azından alt sınıfla üst sınıf arasındaki farkın en bariz işaretlerinden olan İngilizce kullanım farklarına özen gösterdiği için senariste teşekkür etmek gerek.
Ray Winstone (Açılış sahnesinde Magwitch)
Bu eksiklikleri dile getirmem bu uyarlamayı beğenmediğim anlamına gelmiyor kesinlikle. Aksine çok beğendiğimi tekrar belirteyim. Miss Havisham'ın evi, Pumblechook amca, gerçek dost Herbert, Magwitch ve Viktorya dönemi İngiltere'si tam hayal ettiğim gibi; tam Charles Dickens'ın anlattığı gibi. Bu bile seriyi izlemek için yeterli bir sebep. Zamanınız varsa mutlaka kitabını okuyun derim (Ben de bu kez orijinal versiyonunu okumaya koyulacağım!). Sonrasında diziyi izleyip kendiniz karar verirsiniz. Kitabı okumadıysanız veya okuma niyetiniz yoksa gönül rahatlığıyla izleyebilirsiniz. Büyük keyif alacağınızı düşünüyorum.

Sonuç: BBC böyle çekimlere devam etmeli. 'İki Şehrin Hikayesi' de en kısa sürede çekilirse çok mutlu oluruz (en son BBC uyarlaması 1989'daymış). Fakat eserlerdeki temel konu ve karakterlerin atılmaması için bu tür serilerin 5-7 bölüm arasında olmasının daha uygun olacağını düşünüyorum. (BBC bizim klasiklere el atsa nasıl olur peki?) :)

Resim kaynakları 1-2-3

2 yorum:

  1. İşte böyle diziler var izlenebilecek keyifle ama ben 2 yıldır Tv izlemediğimden kaçırabiliyorum, belki netten izleme şansım olur...Paylaşım için teşekkürler.Dickens sevilmez mi??

    YanıtlaSil
  2. Sizin adınıza sevindim! Ben de şu son iki yılda çok azalttım TV izlemeye ayırdığım zamanı. İlgimi çeken tv yapımlarını internetten takip etmeye çalışıyorum. Denk gelirseniz izlemenizi tavsiye ederim. Ve evet, Dickens sevilir! :)

    YanıtlaSil

Zaman ayırdığınız için teşekkürler :)